Darmowa aplikacja do zarządzania domowym budżetem

Wpis gościnny. Autor: Darek Rutkowski

Każdy z nas wysoko sobie ceni te rzeczy, które nas nie ograniczają i pozwalają na to, żebyśmy mogli robić rzeczy po swojemu. Daje nam to poczucie kontroli i bezpieczeństwa. Te górnolotne słowa mają prowadzić do wniosku, że stąd pewnie dominującym narzędziem zarządzania naszymi finansami pozostaje arkusz kalkulacyjny albo kartka papieru. I wszystko jest dobrze, dopóki nie popełnimy błędu w formule albo obliczeniach, lista wpisanych pozycji nie przekroczy kolejnej setki, nie będziemy chcieli przeprowadzić analizy dłuższego okresu, plik nie ulegnie uszkodzeniu albo kartkę nie pożyczy sobie dziecko do powycinania 🙂

Jak można efektywniej prowadzić swój budżet?

Warto w tej sytuacji rozważyć, czy może prostszym i efektywniejszym sposobem na kontrolę swoich finansów nie będzie aplikacja w telefonie lub tablecie. Te urządzenia stają się i tak coraz większymi powiernikami naszych spraw prywatnych, bo przekazujemy swoje myśli SMS-ami i w mediach społecznościowych, przechowujemy zdjęcia, łączymy się z bankiem, płacimy w sklepie. Telefon jest z nami przez niemal cały czas, więc czemu by tego nie wykorzystać do systematycznego prowadzenia naszych finansów? Aplikacja jest zawsze przy nas, więc wydatki możemy rejestrować niemal na bieżąco, co pozwoli nam zaoszczędzić niejeden wieczór i chwile na przypominanie sobie, na co poszła ta stówa 🙂

Jaką aplikację wybrać?

Jeśli się już zdecydujemy na aplikację, to wybierając ją warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i możliwość dostosowania do własnych potrzeb. W zakresie bezpieczeństwa ważne jest, w jaki sposób są przechowywane dane o naszych transakcjach. Z jednej strony mogą pozostawać tylko na naszym urządzeniu, co zapewnia nam całkowitą poufność. Z drugiej strony – przechowywanie danych w chmurze pozwoli na większą dostępność np. przy wymianie telefonu.

Mój skarbiec

W ostatnim czasie w sklepach z aplikacjami Google Play i App Store pojawiła się aplikacja Mój skarbiec (link do https://dartu.pl). Jej przewodnią cechą jest elastyczność, niczego nie narzuca, wiele można zmienić, bo każdy z nas prowadzi finanse na swój sposób. Nie zmienia się tylko jedna rzecz: na nasze konto lub do naszego portfela wpływają pieniądze i następnie je wydatkujemy. Stąd te dwie podstawowe operacje finansowe są dostępne łatwo i pod ręką na głównym ekranie.

Pozostałe elementy aplikacji możemy dostosowywać do własnych potrzeb. Tak się dzieje z kategoriami wpływów i wydatków, ich limitem miesięcznym oraz listą kont, na których gromadzimy swoje pieniądze.

Przy pierwszym uruchomieniu aplikacja proponuje zestaw siedmiu kategorii wydatków np. jedzenie, opłaty utrzymania, przejazdy itp. Jeżeli jednak spodobał Ci się np. system zarządzania budżetem domowym wg Richarda Jenkinsa (link do http://www.oszczedzanienaprzyszlosc.pl/2018/06/systemy-wolnosc-finansowa/#more-631), to nic nie stoi na przeszkodzie, aby istniejące kategorie zamienić tymi oferowanymi przez tenże system, czyli utworzyć kategorie typu wydatki stałe, emerytura, wydatki nieregularne, oszczędzanie długoterminowe i zachcianki. Następnie możemy ustawić limity wydatków w poszczególnych kategoriach i już możemy na bieżąco monitorować, jak dobrze trzymamy się założeń systemu chociażby zaglądając na wykres Bilansu miesiąca.

A może bardziej przemawia do Ciebie system podziału dochodu Harva Ekera. Jeżeli tak, to aplikacja Mój skarbiec może Tobie w tym pomóc. Założenie podziału przychodu na 6 kont możemy tu zrealizować bardzo dosłownie – zakładając 6 osobnych kont – na wydatki konieczne, długoterminowe oszczędności, konto wolności finansowej itd., o czym można przeczytać tutaj (link do http://www.oszczedzanienaprzyszlosc.pl/2018/06/systemy-wolnosc-finansowa/#more-631). Stan poszczególnych kont możemy wówczas sprawdzać bezpośrednio na dedykowanym ekranie konta albo zbiorczo w analizie bieżącego stanu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tym systemie dodatkowo podzielić swoje wydatki na poszczególne kategorie, aby przyjrzeć się ich udziałowi w ogólnej sumie.

Aplikacja Mój skarbiec oferuje jeszcze wiele innych udogodnień, których nie uzyskamy w arkuszu kalkulacyjnym albo na kartce papieru np. powiadomienia o zbliżających się terminach płatności, wielowymiarowe analizy, wyszukiwanie wg dowolnych kryteriów, no i dostępność pod ręką.

Jak zacząć?

Jeśli mamy obawy przed całkowitym zrezygnowaniem z dotychczas stosowanej przez nas metody prowadzenia naszego budżetu, to możemy spróbować aplikacji prowadząc nasze zapiski równolegle np. przez tydzień lub dwa. Nie stracimy kontroli nad naszym budżetem, a dośćrzetelnie sprawdzimy jak bardzo odpowiada nam aplikacja w telefonie i nowy sposób prowadzenia naszych finansów.

Czasami początki mogą być trudne. Zwłaszcza jeśli wcześniej korzystaliśmy z kartki papieru lub arkusza kalkulacyjnego. Wymaga to dyscypliny i konsekwencji. Dlatego warto skorzystać z narzędzi, które będą nas trzymały w ryzach. Podobno na wyrobienie nawyku wystarczy tylko (lub aż) 30 dni. Jeśli wytrwamy ten okres działając systematycznie, to możemy być dumni z siebie, że faktycznie się zmieniamy na lepsze i potrafimy się zmieniać w kierunku, który wcześniej nam się spodobał i na który się zdecydowaliśmy.

Autor: Darek Rutkowski

Szczegóły o aplikacji na www.dartu.pl
Aplikacja do pobrania z:
Google Play
App Store

Nazywam się Darek Rutkowski i od kilkunastu lat pracuję w branży IT. Pracowałem na różnych stanowiskach – od programisty, przez konsultanta do stanowisk kierowniczych. Zbieram doświadczenia z różnych obszarów: programowania, zarządzania bezpieczeństwem i organizacją IT, business intelligence i hurtowni danych, ostatnio także big data i mobile. Chciałbym wykorzystać ten skromny kawałek wiedzy o informatyce do dostarczenia ciekawych produktów. Być może część z nich znajdzie Twoje uznanie. Będzie to dla mnie prawdziwa radość. Zacząłem od aplikacji Mój skarbiec, zapraszam do korzystania z niej.

Darek Rutkowski