Przeglądając rożne książki, blogi, będąc na różnych szkoleniach poznałam różne podejścia do prowadzenia domowych budżetow. Niektóre z nich uważam za bardzo przydatne. Postaram się dziś podzielić tymi, które wydają się sensowne i praktyczne.
Ja sama prowadzę domowy budżet w arkuszu excel. Nie myślcie sobie, że sama jakoś to sobie przygotowałam. W internecie jest tyle wiedzy, że wystarczy ją odpowiednio wyselekcjonować i znaleźć rozwiązanie dla siebie. Ja potrzebowałam czegoś dość szczegółowego, z podziałem na konkretne grupy wydatków, aby wiedzieć, w których grupach trzeba pracować i które wydatki trzeba ciąć.
Mój szablon budżetu
Arkusz budżetu prowadzę w oparciu o budżet ze strony https://jakoszczedzacpieniadze.pl/budzet-domowy-2018-szablon-wzor
Tutaj możesz pobrać aktualny arkusz na 2019 rok:
Najpierw zaczerpnęłam arkusz w 2017 roku, zmodyfikowałam go do własnych celów i trzeci rok z rzędu korzystam z arkusza Michała Szafrańskiego. Dla moich potrzeb i wymagań jest najlepszy, choć zaznaczam, że metodę prowadzenia budżetu każdy powinien dopasować do siebie.
Ten arkusz służy do realizacji dwóch podstawowych zadań:
- Budżetowania: czyli planowania z wyprzedzeniem przychodów i wydatków w taki sposób, aby przed rozpoczęciem miesiąca wiedzieć na co przeznaczyć każdą złotówkę zarobków (odkładanie pieniędzy też warto planować).
- Spisywania wydatków: czyli bieżącej kontroli realizacji budżetu albo inaczej mówiąc weryfikowania na ile plany rozmijają się z rzeczywistością. Robi się to po to, aby móc zauważyć, że wydajemy więcej niż założyliśmy i odpowiednio zareagować i zaplanować zmiany w budżecie (np. wydanie mniej pieniędzy na relaks, żeby starczyło na ważniejsze potrzeby).
Arkusz podzielony jest na miesiące. W każdym miesiącu są kategorie podzielone na mniejsze podkategorie oraz miejsce na wpisanie własnych propozycji.
Przykładowa kategoria Jedzenie:
Cały arkusz danego miesiąca ma jeszcze inne kategorie wydatków:
- mieszkanie (czynsz, wyposażenie, ubezpiecznie, itp.),
- transport (paliwo, przeglądy, wymiana opon, naprawy, itp.),
- telekomunikacja (abonament TV, telefon),
- opieka zdrowotna (abonament medyczny, lekarstwa, badania, itp.),
- higiena (kosmetyki, środki czystości),
- ubrania (zwykłe, sportowe, buty, dodatki, pralnia),
- dzieci (zabawki, opieka, artykuły szkolne, opłaty za szkołę, itp.),
- rozrywka (kino, wyjazdy, książki, czasopisma, hotele, itp.),
- inne wydatki,
- spłata długów (raty kredytów, spłata zadłużenia na karcie, itp.),
- budowanie oszczędności (IKZE, IKE, miesięczne płatności polis, konta oszczędnościowe, fundusz bezpieczeństwa, fundusz awaryjny, itp.),
- u mnie dodatkowo koszty bloga (reklama, hosting, grafika, itp.).
Na samej górze arkusza budżetu jest pozycja Przychody, gdzie określamy różne rodzaje przychodów np:
- wynagrodzenie,
- wynagrodzenie partnera,
- odsetki od lokat,
- programy partnerskie,
- 500+,
- premie,
- umowy cywilnoprawne,
- sprzedaż na Allegro, itp.
Arkusz ma też fajny wykres pozwalający w łatwy sposób zorientować się na co najwięcej lub najmniej wydajemy.
Dlaczego namawiam Was do prowadzenia budżetu? Taki arkusz pozwala:
- wiedzieć, ile zarabiamy i ile wydajemy co miesiąc;
- sprawdzić, na co wydajemy i jaka jest struktura wydatków;
- znaleźć niepotrzebne wydatki, z pozoru niewielkie, które w sumie tworzą znaczące kwoty;
- poszukać oszczędności;
- zaplanować środki na inwestycje;
- zaplanować większe wydatki (samochód, telewizor, wakacje);
- zaplanować większe przychody – np. zwrot podatku.
Inne arkusze do prowadzenia domowego budżetu:
Ja swój arkusz pobrałam ze strony https://jakoszczedzacpieniadze.pl/budzet-domowy-2018-szablon-wzor, ale w internecie jest wiele dostępnych darmowych arkuszy, być może któryś z nich przypadnie Ci do gustu:
- https://www.edukatorfinansowy.com.pl/artykuly/zarzadzanie-budzetem-domowym-nowy-arkusz/
- https://marciniwuc.com/finanse-osobiste-domowy-budzet/ (do pobrania jest xls na końcu artykułu)
- https://zaradnyfinansowo.pl/budzet-domowy-aplikacje/ (tutaj też możesz poznać aplikacje do prowadzenia budżetu)
- https://oszczedzanienaetacie.pl/budzet-domowy/prosty-budzet-domowy/– zajrzyjcie też koniecznie tutaj; arkusz oprócz arkusza wydatków pozwala zarządzać też wysokoscią oszczędności i monitorować go.
Ja wolę monitorować wartość mojego majątku w inny sposób, ale Ty możesz wszystko zebrać jak w arkuszu powyżej. O mojej metodzie monitorownia Wartości Osobistej Netto pisałam tutaj: https://www.oszczedzanienaprzyszlosc.pl/2017/10/wartosc-osobista-netto-monitorujemy-majatek/
To tylko niektóre przykłady, sam wybierz ten, który najbardziej Ci odpowiada,
Jeśli wszystkie metody wydają Ci się zbyt trudne na początek, spróbuj zacząć od tego pdf-a (źródło: www.jakoszczedzacpieniadze.pl ):
https://jakoszczedzacpieniadze.pl/wp-content/uploads/2013/10/Prosty-budzet-domowy.pdf
Nawyki przy prowadzeniu budżetu
Aby prowadzić domowy budżet musisz wprowadzić nowe nawyki do swojego życia, ale na pewno się przyzwyczaisz, kiedy zobaczysz już pierwsze efekty:
- Zbieranie paragonów – ja zbieram wszystkie paragony po to, by nanieść je na arkusz; następnie wyrzucam te, które już mi się nie przydadzą, a pozostawiam w specjalnym miejscu (może to być puszka, segregator, koperta) tylko te, które mogą mi się przydać. W jakim celu? To może być reklamacja towaru, zwrot, wymiana. Paragony, rachunki i faktury są pierwszym dowodem rzeczowym również w sprawach, takich jak: odszkodowania z tytułu leczenia, zapłata rachunku, itp. Nawet uzyskanie dodatkowego świadczenia socjalnego wymaga przedstawienia nie tylko zaświadczenia o dochodach, ale również potwierdzenia wysokości wydatków na utrzymanie. Dodatkowo za zbieraniem paragonów i faktur przemawiają różnego rodzaju loterie paragonowe.
- Cykliczne wprowadzanie wysokości wydatków do arkusza budżetu – może być codziennie wieczorem, raz w tygodniu, ale nie rzadziej, bo będzie to dość męczące jak na jednorazowe posiedzenia.
- Robienie analizy wydatków i przychodów przynajmniej raz w miesiącu.
- Planowanie wydatków i przychodów co najmniej raz w miesiącu, polecam też „z grubsza” planowanie roczne. Takie roczne planowanie i później podsumowanie pozwala spojrzeć na finanse z góry i jeszcze mądrzej zarządzać swoim budżetem. Zobacz moje podsumowanie za 2017 rok: https://www.oszczedzanienaprzyszlosc.pl/2017/12/podsumowanie/
Tutaj możesz zobaczyć bardziej aktualne podsumowanie za rok 2018:
5. Polecam też wprowadzenie innych nawyków, które znacznie pomogą Ci w zapanowaniu nad Twoimi finansami. Pisałam o tym tutaj: https://www.oszczedzanienaprzyszlosc.pl/2017/11/nawyki-finansowe/
Po co Ci w ogóle ten budżet?
Budżet ma pomagać w kontroli codziennych wydatków i utrzymywaniu Cię na dobrej drodze do stabilizacji finansowej. A to się nie uda, jeśli nie będziesz go prowadzić systematycznie i konsekwentnie.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat sensu prowadzenia domowego budżetu i tego jak zacząć zapraszam Cię do mojego wpisu: https://www.oszczedzanienaprzyszlosc.pl/2017/08/sens-prowadzenia-domowego-budzetu/
A tutaj możesz dowiedzieć się, jak można tym budżetem zarządzać:
Na blogu smartpolak.co.uk znalazłam fajne podsumowanie tego co to w ogóle jest budżet:
„To plan tego, jak zamierzasz wydać swoje ciężko zarobione pieniądze. Dzięki budżetowi będziesz mógł dokładnie zorientować się w swoich kosztach i przewidzieć, czy będziesz w danym miesiącu coś odłożyć czy raczej będziesz musiał sięgać po zaskórniaki. Bowiem budżet to nie tylko spisywanie wydatków. To przede wszystkim zaplanowanie tego, jak rozdzielić swoje dochody, zanim jeszcze pieniądze pojawią się w Twoich rękach.”
Budżet pozwoli Ci więc zaplanować nie tylko wydatki, ale i oszczędności. Z tymi oszczędnościami to jednak ważne, aby powstały zaraz po wpływie przychodów na Twoje konto. Jeśli tego nie zrobisz od razu, Twoje potencjalne oszczędności mogą się po prostu – wydać. Tym optymistycznym akcentem zachęcam Cię do prowadzenia własnego domowego budżetu.
A jakie Ty masz doświadczenia w prowadzeniu budżetu? Co jest dla Ciebie największym wyzwaniem? Podziel się w komentarzu!