Zaczynaj od dlaczego

Są ludzie, którzy tylko komunikują i są tacy, którzy inspirują. Właśnie za tymi drugimi podążają fani, followersi, zwykli ludzie. Oni określili swoje DLACZEGO.

dlaczego Simon Sinek

Książka „Zaczynaj od dlaczego” Simona Sineka jest dla tych, którzy chcą inspirować innych, i dla tych, którzy szukają kogoś, kto by ich inspirował. Dzięki jej treściom zaczniesz poszukiwać własnego dlaczego i bardzo Cię do tego zachęcam. Ja postanowiłam wpleść moje #dlaczego w treść ostatniego blogowego artykułu powstałego z okazji 3 rocznicy blogowania.

Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego moją pasją jest #oszczędzanienaprzyszłość, zajrzyj koniecznie do ostatniego wpisu: 3 ROCZNICA BLOGOWANIA.

Potęga DLACZEGO

Wielu ludzi, odpowiadając sobie na pytanie, dlaczego coś robią, odkrywają sens swojej pracy lub innych czynności, które wykonują. DLACZEGO powoduje, że ludzie zaczynają odczuwać satysfakcję z tego, co robią. W książce autor opisuje występujący w naturze wzór, sposób myślenia, działania i komunikowania się, dzięki któremu niektórzy przywódcy są w stanie inspirować swoje otoczenie. Wzór ten nazywa się „złotym kręgiem”. Jest to prosta matematyczna zależność, która od wieków fascynuje nie tylko matematyków, ale również biologów, architektów, artystów, muzyków i przyrodników. Starożytni Egipcjanie, Pitagoras, Leonardo da Vinci – wszyscy oni traktowali złoty podział jako matematyczny wzór idealnej proporcji, a nawet piękna. To dowód na to, że w przyrodzie panuje większy porządek, niż nam się wydaje. Ideę „złotego kręgu” poznasz w 3 rozdziale książki.

Dlaczego ludzie kupują niektóre produkty?

Warto zapamiętać! 

„Ludzie nie kupują tego, CO robisz, lecz DLACZEGO to robisz”.

Simon Sinek

Firmy, które nie prezentują swojego DLACZEGO, zmuszają nas do podejmowania decyzji wyłącznie w oparciu o chłodną kalkulację. Dlatego trwa to długo, jest trudne i pozostawia cień wątpliwości. Decyzje, jakie wtedy podejmujemy, nie są ani trochę inspirowane – jako podstawę do podjęcia decyzji firmy oferują nam jedynie fakty i liczby, funkcje i zalety. Nie mówią nam DLACZEGO. 

Ludzie jednak nie kupują tego, co robisz, ale dlaczego to robisz. Ci, którzy z pełnym przekonaniem kupują na przykład komputery Apple czy motocykle Harley-Davidson, nie muszą się nikogo radzić, którą markę wybrać. Wyboru marki dokonują na podstawie DLACZEGO – emocjonalnego składnika decyzji – a dopiero po nim następują składniki racjonalne. Na tym właśnie polega zdobywanie serc i umysłów. Zdobycie serca przed umysłem nie jest łatwe. Takie decyzje podejmowane są na podstawie emocji, a nie dostępnych informacji. 

Klarowność, dyscyplina, spójność

Klarowne DLACZEGO pozwala innym dowiedzieć się, dlaczego robisz to co robisz. Inspirowanie zaczyna się właśnie od klarownego dlaczego. 

Zdyscyplinowane JAK

Jeśli już wiesz, DLACZEGO zamierzasz coś zrobić, pozostaje kwestia JAK to zrobisz. Elementy JAK są wartościami albo inaczej zasadami, które pokazują, JAK należy postępować, aby osiągnąć wyznaczony cel.

Ciekawą rzecz przeczytałam w tej części książki. Podstawowe wartości i zasady, żeby były naprawdę skuteczne, muszą być wyrażone czasownikami. Zamiast „solidność” powinno być „zawsze rób dobre rzeczy”. Zamiast „innowacja” powinno być „spójrz na problem z innej perspektywy”. Artykułowanie wartości za pomocą czasowników jest bardziej zrozumiałe.

Ludzie potrzebują zaufania

Zaufanie należy do sfery uczuciowej, a nie racjonalnej. Z zaufaniem wiąże się także poczucie wartości. Zaufanie można zdobyć przez komunikowanie i demonstrowanie, że dzielisz z innymi te same wartości i przekonania. Musisz mówić o swoim DLACZEGO i potwierdzać to tym, CO robisz. DLACZEGO jest wiarą, JAK  jest działaniem podejmowanym w celu urzeczywistnienia tej wiary, a CO jest rezultatem tego działania. Gdy te wszystkie trzy elementy są w równowadze, powstaje zaufanie i dostrzegana jest wartość. 

Co jeszcze można wyciągnąć z tej książki?

Książka wyjasnia też czym jest prawdziwe przywództwo oraz jak różni się od zwykłego zarządzania. Dowiesz się z niej też, w jaki sposób rodzą się innowacje, a także kiedy pojawia się ufność. Jest sporo tutaj o ufności pracownika do organizacji – z czego ona wynika i jak przekłada się na produktywność. 

Zapraszam do czytania i polecam tę lekturę.

Książka do nabycia w mojej ulubionej księgarni: ZACZYNAJ OD DLACZEGO.

Podobał Ci się powyższy artykuł?

Polub, udostępnij lub zostaw swój komentarz, abym wiedziała, że moja praca nie idzie na marne.

Będzie mi bardzo miło, jeśli odwiedzisz mnie na Facebooku!

Znajdziesz mnie też na:

Instagram joanna_postupalska

LinkedIn Joanna Postupalska-Bożek

You Tube Joanna Postupalska

Możesz również zamówić na maila powiadomienia o nowych wpisach. Zapraszam – zeskroluj wyżej.