Wpis gościnny: Marek Chmiel
Flipping jubilerski brzmi dość obcojęzycznie 🙂 Słowo FLIP w języku polskim zostało zapożyczone od angielskiego zwrotu „HOUSE FLIPPING” (zajrzyj do wpisu o tej formie inwestowania tutaj). Mówiąc w skrócie jest to zakup nieruchomości w okazyjnej cenie oraz jej szybka sprzedaż po wyższej cenie.
Sama idea flippingu historycznie przypisana jest do branży nieruchomościowej. Niemniej z biegiem czasu przeniosła się na inne aktywa trwałe. Mogą nimi być: ziemia inwestycyjna, samochody kolekcjonerskie, diamenty, ekskluzywna biżuteria i inne.
Najczęściej przedmiotem transakcji flipowej są aktywa o charakterze majątkowym, które można skomercjalizować, czyli podnieść ich wartość poprzez różne działania prowadzone w ich obrębie np. remont nieruchomości, remont samochodu, doprowadzenie mediów do działki inwestycyjnej, szlifowanie surowych diamentów, czy też oprawa szlifowanego diamentu w biżuterię.
Na czym polega flipping jubilerski?
Gdybym miał krótko odpowiedzieć na pytanie na czym polega JEWELLERY FLIPPING, czyli FLIPPING JUBILERSKI ?
Odpowiedź brzmiałaby tak:
– Po pierwsze należy znaleźć i zakupić rzadki surowy kolorowy diament w bardzo dobrej cenie,
– Następnie trzeba ten surowy diament wyszlifować i wycertyfikować,
– Po trzecie wyszlifowany diament trzeba oprawić w biżuterię,
– I na końcu gotowy klejnot trzeba sprzedać i podzielić się wypracowaną marżą.
I to jest właśnie flipping jubilerski.
A skąd bierze się marża do podziału ?…
Dla FLIPÓW JUBILERSKICH kluczową kwestią decydującą o przyszłych zyskach jest atrakcyjność cenowa kamienia centralnego ( rzadkiego diamentu kolorowego ). Im bliżej hurtowej ceny zakupimy kamień centralny, na tym większy zysk możemy liczyć. Dlatego właśnie kluczowym elementem flipów jubilerskich jest dostęp do surowca w atrakcyjnej cenie i marżowość jaką uzyskujemy na podwójnej jego komercjalizacji.
Etapy komercjalizacji flipów jubilerskich
PIERWSZA KOMERCJALIZACJA następuje, gdy przechodzimy od surowego do szlifowanego diamentu – tutaj mamy pierwszy wzrost wartości surowca.
DRUGA KOMERCJALIZACJA następuje, gdy przechodzimy od szlifowanego diamentu do klejnotu – tutaj mamy drugi wzrost wartości.
Na podwójnej komercjalizacji unikatowego surowca polega JUBILERSKI FLIPPING o wysokim potencjale marżowym.
Przewaga flippingu jubilerskiego nad nieruchomościowym
Idąc tropem komercjalizacji majątku odkryjemy kilka elementów decydujących o przewadze FLIPPINGU JUBILERSKIEGO nad FLIPPINGIEM NIERUCHOMOŚCIOWYM. Zobaczmy co decyduje o tej przewadze:
PRZEWAGA 1
Pierwszym elementem przewagi jest wysokość nakładu jaki trzeba ponieść, aby skomercjalizować DZIAŁKĘ lub DIAMENT. W przypadku nieruchomości ten nakład często stanowi wielokrotność ceny działki. W przypadku ekskluzywnego klejnotu ten nakład zamyka się w przedziale od ułamków procenta do max 5% wartości rzadkiego DIAMENTU CENTRALNEGO. To powoduje, że wartość odtworzeniowa w przypadku KLEJNOTU wynosi zawsze prawie 100% poniesionego nakładu. W przypadku NIERUCHOMOŚCI natomiast wartość odtworzeniowa stanowi zawsze część poniesionego nakładu wynoszącą od 20% do max 60%.
PRZEWAGA 2
Drugi istotny element przewagi FLIPPINGU JUBILERSKIEGO nad FLIPPINGIEM NIERUCHOMOŚCIOWYM polega na tym, że DIAMENTOWY KLEJNOT w odróżnieniu od nieruchomości
- jest pasywny kosztowo, czyli nie generuje stałych kosztów utrzymania,
- jest pasywny czasowo, czyli nie wymaga angażowania czasu przez właściciela.
PRZEWAGA 3
Trzeci ważny elementem przewagi FLIPPINGU JUBILERSKIEGO nad FLIPPINGIEM NIERUCHOMOŚCIOWYM polega na tym, że DIAMENTOWY KLEJNOT JEST RUCHOMOŚCIĄ, która może zmieniać lokalizację razem z właścicielem. Warto dodać, że ten rodzaj ruchomości może swobodnie przemieszczać się między granicami (w odróżnieniu np. od sztuki, samochodów kolekcjonerskich, czy też złota – które na wywóz wymagają zgody danego państwa), a to powoduje, że może być sprzedawany w dowolnym miejscu na świecie, a kupujący może posługiwać się dowolnym paszportem.
PRZEWAGA 4
Czwarty element przewagi FLIPPINGU JUBILERSKIEGO nad FLIPPINGIEM NIERUCHOMOŚCIOWYM polega na tym, że DIAMENTOWY KLEJNOT TO NAJBARDZIEJ SKONCENTROWANY MAJĄTEK NA ZIEMI, mówi się, że to majątek podręczny, który pozwala przemieszczać bardzo duże zasoby z jednego miejsca na świecie w inne bez rozstawania się z majątkiem i z pominięciem systemu finansowego. Dlatego właśnie KLEJNOT nazywany jest „transporterem zamożności”, a gdy służy rozliczeniom w innej części świata stanowi „suwerenny pieniądz, niezależny od systemu finansowego”.
PRZEWAGA 5
Piąty element przewagi FLIPPINGU JUBILERSKIEGO nad FLIPPINGIEM NIERUCHOMOŚCIOWYM polega na tym, że KLEJNOT TO NAJBARDZIEJ DYSKRETNY MAJĄTEK NA ŚWIECIE, znajdujący się poza wszelkiego rodzaju ewidencjami państwowymi, który nigdy nie podlegał nacjonalizacji (w odróżnieniu do złota, ziemi i nieruchomości), a co ważne to majątek bardzo trudny do namierzenia i zajęcia, bez względu na to kto chciałby go namierzyć i zająć.
Kluczowe czynniki flippingu jubilerskiego i nieruchomościowego
Zestawmy w prosty sposób cechy charakterystyczne dla FLIPÓW NIERUCHOMOŚCIOWYCH oraz FLIPÓW JUBILERSKICH.
Zobaczmy, co poza ceną zakupu jest ważne w przypadku flipów nieruchomościowych?
Najważniejsza jest LOKALIZACJA, czyli DZIAŁKA na której znajduje się dana nieruchomość. To ona zadecyduje o cenie i czasie sprzedaży. Atrakcyjność danej działki polega na atrakcyjności jej otoczenia (dla jednych to bliskość natury, zieleni, dla innych to bliskość infrastruktury handlowej, galerii handlowych, bliskość centrum, a jeszcze dla innych jedno i drugie). Atrakcyjność danej działki to również dostępność komunikacyjna, czy też czas przejazdu do miejsca pracy. Kluczy jest wiele, ale tylko te działki, które wkomponowują się w typowe klucze atrakcyjności rynkowej dają popyt i cenę.
Zobaczmy, co poza ceną zakupu jest ważne w przypadku flipów jubilerskich?
We flipach jubilerskich najważniejszy jest KAMIEŃ CENTRALNY, który stanowi niejako inwestycyjne i popytowe koło zamachowe klejnotu. Atrakcyjność inwestycyjna danego klejnotu polega na unikatowości i niedostępności danego KAMIENIA CENTRALNEGO, która sprowadza się do tego, że liczba rzadkich kamieni w określonej klasie, dostępnych w danym czasie w skali całego świata wynosi np. kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt sztuk. Tak duża rzadkość występowania powoduje, że każdy z tych kamieni jest unikatowy i niedostępny dla ogółu ludzi. Dzięki temu klejnoty z takimi kamieniami mają duży potencjał cenowy i popytowy. Po taką biżuterię sięgają osoby poszukujące wyjątkowości, które chcą się wyróżnić na tle innych, które chcą podkreślić swoją pozycję społeczną i swój status majątkowy.
Cechą charakterystyczną transakcji flipowych jest to, że cała operacja – jeśli ma przynieść zamierzony zysk – od momentu zakupu do czasu sprzedaży nie powinna trwać dłużej niż założono. Jeżeli w trakcie jednego założonego okresu uda się zrealizować nie jedną, a np. dwie transakcje flipowe osiąga się wyższą od zakładanej stopę zwrotu z zaangażowanego kapitału.
Oprócz czasu, zyskowność flipów zależy od kilku dodatkowych czynników:
- Dla flipów nieruchomościowych liczy się lokalizacja czyli działka, standard wykończenia nieruchomości i dostępność komunikacyjna. Jednak najważniejszą kwestią decydującą o przyszłych zyskach jest cena, za jaką uda się kupić nieruchomość. Oczywiście im taniej to zrobimy, na tym większy zysk można liczyć.
- Dla flipów jubilerskich liczy się atrakcyjność kamienia centralnego (jego unikatowość, rzadkość występowania i niedostępność), umiejętności i pozycja jubilera, atrakcyjne, bogate i modne wzornictwo oprawy. Jednak podobnie jak w nieruchomościach najważniejszą kwestią decydującą o przyszłych zyskach jest atrakcyjność cenowa kamienia centralnego. Im bliżej hurtowej ceny zakupimy kamień centralny, na tym większy zysk możemy liczyć.
Czyli można wysnuć taki wniosek porównując flipy jubilerskie z flipami nieruchomościowymi, że rzadki DIAMENT CENTRALNY we flipach jubilerskich, to dobrze zlokalizowana DZIAŁKA we flipach nieruchomościowych. I tutaj warto podkreślić, że zarówno dobrze zlokalizowana DZIAŁKA, jak i rzadki DIAMENT CENTRALNY mają odpowiednio wysoką cenę rynkową adekwatną do swojej unikatowości. Jeżeli ktoś nabywa tanie działki lub diamenty w niskich segmentach cenowych nie może liczyć na duży popyt i duże zwroty.
Rodzaje flippingu jubilerskiego
Od strony biznesowej mamy do czynienia z dwoma rodzajami flippingu jubilerskiego:
Pierwszy to FLIPPING HANDLOWY
Nabywając rzadki lub atrakcyjny majątek w cenie poniżej wartości rynkowej możemy na nim szybko zarobić sprzedając go trochę drożej (to tzw. „szybkie flipy”). Wtedy bez dodatkowego nakładu pracy i pieniędzy zarobimy na różnicy między ceną zakupu i ceną sprzedaży. Takie okazje zdarzają się bardzo rzadko – aby je „upolować”, najczęściej trzeba mieć dostęp do profesjonalnych źródeł zakupowych charakterystycznych dla danej branży. Dodatkowo trzeba uwzględnić fakt, iż kupującym w tego typu transakcjach zazwyczaj będzie profesjonalny podmiot, więc raczej powinniśmy nastawić się na niższy zysk jednostkowy.
Drugi, częstszy rodzaj flippingu, to FLIPPING JUBILERSKI Z DŹWIGNIĄ
Aby uzyskać wyższą rentowność związaną z zakupem dobrze zlokalizowanej DZIAŁKI, czy też rzadkiego DIAMENTU warto pójść w kierunku komercjalizacji, czyli doinwestowania majątku w taki sposób aby nabrał wymiaru użytkowego dla klienta docelowego i pozwolił wprowadzić nasz majątek na rynek detaliczny, na którym można szukać wyższych marż jednostkowych sięgających kilkudziesięciu procent (tutaj właśnie kryje się dźwignia zarobkowa dla właściciela).
W przypadku DZIAŁKI komercjalizacja polegać będzie na wybudowaniu NIERUCHOMOŚCI, a w przypadku rzadkiego DIAMENTU na stworzeniu ekskluzywnego KLEJNOTU z unikatowym diamentem.
Flipping jubilerski w praktyce
Aby zrealizować flipping jubilerski trzeba wiedzieć, gdzie i jak szukać klienta, który może być zainteresowany ekskluzywną biżuterią z rzadkimi diamentami? Możliwości jest wiele, ale jeżeli posiada się odpowiednio rzadką i wyjątkową biżuterię warto skorzystać z renomowanych Domów Aukcyjnych, w tym z dwóch największych Domów Aukcyjnych na świecie:
- Angielskiego Domu Aukcyjnego Christie’s – założonego w 1766 w Londynie przez Jamesa Christie – ; oraz
- Angielskiego Domu Aukcyjnego Sotheby’s – założonego w Londynie w połowie XVIII wieku przez Samuela Bakera. Obecnie siedziba tego Domu Aukcyjnego znajduje się w Nowym Jorku przy York Avenue na Manhattanie.
Aukcje tych Domów przyciągają najbogatszych klientów świata, a ich renoma uwiarygadnia każdą transakcję, która została dopuszczona do aukcji. Europejskie oddziały w Genewie i Londynie pozwalają docierać do europejskiej elity, oddział w Nowym Jorku do elit amerykańskich, oddział w Dubaju to wejście na bajecznie bogaty rynek arabski, a oddział w Hong Kongu, to trampolina na rynek Chiński i rynki azjatyckie.
O autorze:
Marek Chmiel – właściciel spółki UniCare – M.A.M Ubezpieczenia z siedemnastoletnim doświadczeniem w branży ubezpieczeniowej i inwestycyjnej. Stworzył własną markę, ponieważ całkowicie przewartościował swoje podejście do inwestycji oraz bezpieczeństwa wpłacanych przez klientów środków finansowych. Ofertę Marka znajdziecie tutaj:
Tutaj możesz też przeczytać wpis gościnny Marka na moim blogu o inwestowaniu w diamenty:
Sprawdź też inne wpisy o ciekawych formach inwestowania:
Nieruchomości, w tym House Flipping
Podobał Ci się powyższy artykuł?
Polub, udostępnij lub zostaw swój komentarz, abym wiedziała, że moja praca nie idzie na marne.
Będzie mi bardzo miło, jeśli odwiedzisz mnie na Facebooku!
Znajdziesz mnie też na:
Instagram joanna_postupalska
LinkedIn Joanna Postupalska-Bożek
You Tube Joanna Postupalska
Możesz również zamówić na maila powiadomienia o nowych wpisach. Zapraszam – zeskroluj wyżej.